رفتن به بالا
  • یکشنبه - 28 آذر 1395 - 22:45
  • کد خبر : ۱۱۷۶
  • مشاهده :  64 بازدید
  • چاپ خبر : ممسنی در فهرست مرگبارترین جاده های استان فارس / رادیو ممسنی + عنوان

ممسنی در فهرست مرگبارترین جاده های استان فارس / رادیو ممسنی + عنوان

رادیو ممسنی: “خبر نورآباد“ – سرویس اجتماعی:فارس استانی است کهن با تاریخی طولانی که در بسیاری از حوزه‌ها مانند تولید میوه و نیز شرکت مردم در سرشماری اینترنتی رتبه اول را در تمام کشور دارد. اما فارس در چیزهای دیگری نیز رتبه نخست را دارد که نمی شود به آن ها افتخار کرد. دردناک ترین […]

رادیو ممسنی:

“خبر نورآباد سرویس اجتماعی:فارس استانی است کهن با تاریخی طولانی که در بسیاری از حوزه‌ها مانند تولید میوه و نیز شرکت مردم در سرشماری اینترنتی رتبه اول را در تمام کشور دارد. اما فارس در چیزهای دیگری نیز رتبه نخست را دارد که نمی شود به آن ها افتخار کرد. دردناک ترین و فکر برانگیزترین رتبه فارس، رتبه نخست در تصادفات منجر به فوت در تمام کشور است. مقایسه آمار کل تصادفات منجر به فوت در سال های ۹۳ تا ۹۴ خبر از صدرنشینی استان در فهرست مرگبارترین جاده های کشور می دهند؛ رتبه نخستی که چند سال پیاپی حفظ شده است. نمی شود آمار بالای مرگ و میر در استان را به گردن هندسه راه انداخت. خودروهای موجود در استان نیز با بقیه کشور فرق چندانی ندارند. جدا از راه و خودرو، عامل سوم در بروز تصادف که مهم ترین عامل نیز به حساب می آید، عامل انسانی است. توجه به نکاتی ساده می تواند امنیت را به راه‌های استان بزرگ فارس بازگرداند.

توسعه گردشگری نیازمند جاده های امن
نزدیک به ۱۰ درصد کشته های جاده ای کشور در فارس جانشان را از دست می دهند. ۱۲۵۰ کشته در سال ۹۳ و ۱۱۷۳ کشته در سال ۹۴ آمار نگران کننده‌ای است. این در حالی است که برنامه توسعه گردشگری در شهرهای استان به خصوص شیراز به طور جدی پیگیری می شود. اما تحقق این موضوع بدون داشتن راه هایی امن ممکن نخواهد بود. اما تنها گردشگری از نا امنی جاده های استان لطمه نمی‌خورد. تقریباً تمامی صنایع نیازمند برقراری امنیت جاده ای هستند. گذشته از صنعت، از دست دادن ناگهانی عزیزانمان در جاده ها موضوعی ساده نیست که بشود نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

جوانان بیشترین قربانی تصادفات
بررسی ۵ سال آمار تصادف منجر به فوت در فارس نشان می‌دهد میانگین سنی جان باختگان جاده‌ای ۱۹ سال است. یعنی در این سوانح، ما منابع انسانی جوان و پر انرژی استانمان را از دست داده‌ایم که در ابتدای راه جوانی بودند و قرار بود آینده سازان این سرزمین باشند. بیشتر کشته‌شدگان بین ۱۵ تا ۳۰ سال سن داشته اند. جوان بودن جمعیت متوفیان استان تلخی حادثه را دو برابر می‌کند. آمار تصادفات منجر به فوت نشان می دهد که تصادفات استان تا چه اندازه مرگبار هستند. در کازرون از هر ۱۰۰ تصادف ۱۵ تصادف منجر به فوت می شوند. ممسنی نیز در فهرست مرگبارترین جاده های استان است. زرین دشت و لارستان با توجه به مساحت بالایشان تنها ۷ و ۶ درصد تصادف مرگبار داشته اند که البته درصد بسیار بالایی است. باید توجه داشت که مابقی تصادفات غیر فوتی، با صدمه جسمی، معلولیت و در بهترین حالت آسیب اقتصادی همراه بوده و نمی شود نسبت به آن ها بی تفاوت بود.

اهمیت استفاده ازکمربند ایمنی
به اندازه کافی از اهمیت بستن کمربند ایمنی صحبت شده است. حالا کمتر خودرویی را می توان یافت که به کمربند ایمنی مجهز نباشد. اما همچنان به بستن کمربند ایمنی به شکل یک رفتار لوکس نگاه می شود. طبق آمار پزشکی قانونی، ۵۵ درصد تصادفات منجر به فوت به دلیل ضربه وارده به ناحیه سر هستند. اجباری شدن کیسه هوا و نیز بستن کمربند ایمنی می تواند آمار مرگ و میر استان را به شکل محسوسی کاهش دهد. اما نکته تقریباً فراموش شده مربوط به کمربند ایمنی سرنشین‌های عقب به خصوص سرنشین میانی است.

به سرنشین عقب اهمیت بدهیم
به ۲ دلیل به امنیت سرنشین جلو بیشتر از سرنشین عقب اهمیت داده می شود. اول آن که ممکن است در هنگام رخداد تصادف برخی خودروها سرنشین عقب نداشته باشند، اما حتماً راننده دارند. به لحاظ آماری تعداد زیادی از مسافران جاده ای بر روی صندلی جلو می نشینند. دلیل دوم این است که بیشتر تصادفات منجر به فوت در قسمت جلوی خودرو رخ می دهد و تا رسیدن ضربه به قسمت عقب، به میزان زیادی از نیرو کاسته می شود. اما معنای این حرف آن نیست که صندلی عقب کاملاً امن است. نبستن کمربند ایمنی در صندلی عقب و نبود کیسه هوا، قسمت عقب خودرو را نا امن می کند. همچنین در برخوردهای جانبی و نیز واژگون شدن خودرو، سرنشین عقب به شدت در خطر خواهد بود.

تنظیم درست کمربند ایمنی
معمولاً مرسوم است که پدر و مادر بر روی صندلی جلو بنشینند و صندلی عقب را به فرزندانشان بدهند. اما کمربند ایمنی صندلی عقب معمولاً غیر قابل تنظیم است. اگر کمربند نه از روی شانه بلکه از روی گردن یکی از فرزندانتان عبور می‌کند بهتر است جای خود را با او عوض کنید. برای تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی برای کودکان یک عروسک، که به عروسک کمربندی ایمنی معروف است، طراحی شده که به کودکان اجازه می دهد تا با بغل کردن آن ارتفاع کمربند را تنظیم کنند. این عروسک با دور کردن کمربند از گردن کودک ایمنی کمربند را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد. برای کودکان کوچک‌تر، صندلی مخصوص با کمربندی متناسب با ابعاد بدنشان انتخاب مناسبی است. همچنین در انتخاب خودرو می توانید به ارتفاع کمربند سرنشین عقب و اندازه قامت فرزندانتان توجه کنید. خودروهایی که کمربند ایمنی قابل تنظیم دارند را در اولویت قرار بدهید و هنگامی که در یک خودرو قرار گرفتید، بدون تعارف، اول ارتفاع کمربند را تنظیم کنید.

بزرگراه نیاز اصلی استان
وقتی به نقشه بزرگراه های کشور نگاه می کنیم، چند خط از تهران خارج می شوند و یکی از رشته ها در جایی نرسیده به فارس متوقف می شود. کافی است نقشه بزرگراه را در آلمان، فرانسه و یا هلند ببینید تا به تفاوت فاحش شبکه راه پی ببرید. مرسوم نبودن بزرگراه و آزادراه در فارس از مهم ترین مشکلات ترافیکی استان است. همان طور که اشاره شد بیشتر تصادفات منجر به فوت از جهت مقابل رخ می دهند که این نوع تصادفات در بزرگراه ها تقریباً اتفاق نمی افتند.
آمار بالای تصادفات فوتی لزوم ساخت بزرگراه در استان را تقویت می کند. در حال حاضر احداث هر کیلومتر بزرگراه بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه دارد. اما هزینه فقدان آن بسیار بیشتر از این رقم است. در حال حاضر تعداد بزرگراه های موجود در استان در مقابل طول کل شبکه راه راضی کننده نیست. استان فارس به ۳۵۰۰ کیلومتر بزرگراه نیاز دارد که سرعت پیشرفت پروژه ها و نیز حجم تعریف شده تمامی آن ها نمی تواند به سرعت پاسخگوی نیاز استان باشد. اما بستن کمربند ایمنی نه هزینه دارد و نه مانند پروژه های عمرانی زمان بر است.

موتورسیکلت، ارابه مرگ
یکی از عواملی که می تواند در کاهش مرگ و میرهای جاده ای استان تأثیر بسزایی بگذارد، ساماندهی وضعیت موتورسیکلت‌ها است. در بسیاری از شهرستان های استان نوجوان های زیادی را سوار بر موتورسیکلت می بینیم که گواهینامه ندارند. بیشتر خانواده ها با تصور امن بودن این وسیله نقلیه، به فرزندانشان اجازه سوار شدن بر موتورسیکلت را می دهند. باید بدانیم که یک چهارم حجم تصادفات منجر به فوت استان را موتورسواران تشکیل می دهند.
همچنین به خاطر گرم بودن هوا به خصوص در ماه های تابستانی، استفاده از کلاه ایمنی تقریباً رایج نیست. بیشتر تصادفات مربوط به موتورسیکلت، به خاطر ضربه مستقیم وارده به سر، در همان محل وقوع حادثه منجر به فوت می شوند. استفاده نکردن از کلاه ایمنی در فصل گرما، یکی از عوامل افزایش معنادار مرگ و میر جاده ای در ماه های مرداد و شهریور در مقایسه با دیگر ماه های سال است. در یک کلام، موتورسیکلت، بدون کلاه و گواهینامه، ابداً وسیله امنی نیست و باید توجه داشت که موتورسیکلت برای سفرهای بین شهری طراحی نشده است.

قوانین فیزیک
اما چرا تصادف تا به این حد خطرناک است و چطور می شود خطر آن را کنترل کرد؟ تصادف از قوانین فیزیک پیروی می کند. نیرو یعنی حاصل ضرب جرم در شتاب. در تصادفات رانندگی به دلیل تغییر ناگهانی سرعت (اندازه سرعت و یا جهت آن) نیروی زیادی به بدن شما وارد می گردد. هر چه تغییرات نیرو در بازه زمانی کوتاه تری رخ بدهد ضربه وارده شدیدتر خواهد بود. حالا اگر ۲ جسم با وزن مساوی و سرعت مساوی از روبرو با هم برخورد کنند، با همان سرعت در خلاف جهت حرکت از هم دور خواهند شد. اما اگر جسم بسیار بزرگی با جسم کوچک برخورد کند، سرعت جسم بزرگ تغییر نمی کند و جسم کوچک با دو برابر سرعت قبلی، در خلاف جهت مسیر قبل حرکت خواهد کرد. به همین دلیل است که وسایل نقلیه کوچک در مقابل خودروهای سنگین به شدت آسیب پذیر هستند.
تیتر شهر

منبع: خبرنورآباد

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه