رفتن به بالا
  • سه شنبه - 30 شهریور 1395 - 17:09
  • کد خبر : ۲۶۶
  • مشاهده :  69 بازدید
  • چاپ خبر : استاندار کهگیلویه و بویراحمد وام دار نمایندگان باشد!‏ / رادیو ممسنی + عنوان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد وام دار نمایندگان باشد!‏ / رادیو ممسنی + عنوان

رادیو ممسنی: یادداشت سردبیر* دود مناقشات وبازی های سیاسی امروز به چشم یکایک مردم محروم و زحمتکش این استان همیشه محروم از زن و مرد، پیر و ‏جوان، با سواد و بی سواد و روستایی و شهری می رود‎.‎برای بررسی شروع یک چالش جدیدی که روز های قبل از طرف تریبون شورای اداری استان توسط […]

رادیو ممسنی:

یادداشت سردبیر*

دود مناقشات وبازی های سیاسی امروز به چشم یکایک مردم محروم و زحمتکش این استان همیشه محروم از زن و مرد، پیر و ‏جوان، با سواد و بی سواد و روستایی و شهری می رود‎.‎
برای بررسی شروع یک چالش جدیدی که روز های قبل از طرف تریبون شورای اداری استان توسط دکترخادمی به صدا درآمده که ‏می تواند مهرمحکمی باشد بر مقابله ی استاندر با نمایندگان مردم درمجلس شورای اسلامی در این بین مروری بر برخی موارد ‏خالی از لطف نیست‎ .‎

img_20160920_112820
‎* ‎جمعه ۲۴ خرداد ماه ۹۲ ،‎ ‎انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار گردید و نام دکتر حسن روحانی با شعار اعتدال و ‏تشکیل دولت تدبیر و امید با کسب ۵۱ % آرا ، از صندوق های آراء این انتخابات با شکوه بیرون آمد‏‎ ‎چیزی که هیچ کس نتوانست ‏آن را به حاشیه ببرد ومردم به جشن وپایکوبی پرداختند آنچه که درهمین میدان امام حسین(ع) یاسوج هم شاهد آن بودیم.‏

 
‎* ‎شنبه ۱۲ مرداد ماه ۹۲ ،‎ ‎پس از برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری ، دکتر روحانی در اولین نشست مطبوعاتی خود بر ‏شعارهای انتخاباتی اش تاکید کرد و با بیان اینکه این دولت فراجناحی خواهد بود ، اذعان کرد : دولت تدبیر و امید بر مشی ‏اعتدال حرکت نموده و کاملا فراجناحی وعملگرا خواهد بود‎ ‎‏ که البته اینگونه هم تا حدودی رعایت شد.‏

 
‎* ‎پنجشنبه ۲۴ مرداد ماه ۹۲ ،‎ ‎نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۲۵۶ رای موافق ، ۱۹ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ‏‏۲۸۴ نماینده حاضر در صحن به دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور رای اعتماد دادند‎ ‎تا رییس جمهور روحانی ‏اولین مقبولیت خود را درصحن مجلس تقریبا اصولگرایی توسط نمایندگان ببیند.‏

 
‎* ‎رحمانی فضلی در انتخاب استانداران ، گام اول رحمانی فضلی هدفی را مشخص کرد که مطابق آن در انتخاب کلیه استانداران ، ‏نظر و توافق مشترک مجمع نمایندگان هر استان و نماینده ولی فقیه همان استان در انتخاب استاندار دخیل است و استان ‏کهگیلویه وبویراحمد هم از این تصمیم کشوری بی بهره نبود.

 

اصل ماجرای انتخاب استاندار استان کهگیلویه وبویراحمد:‏

 
جلسه ای در تهران بین ستاد روحانی و نیروهای ستادی هاشمی برگزار شد واز نماینده ی همفکر خود یعنی تاجگردون در این ‏جلسه دعوت کردند و از وی نظرخواهی کردند که تاجگردون از صحبت های جمع بی اعتنایی کرد و به بهانه ی مسافرت ‏جلسه را ترک کرد.‏
نهایت جلسه به این ختم شد که ۴نفر به عنوان کاندیدا برا استاندار استان بیرون آمد اما تاجگردون ۳ گزینه دیگریعنی ‏دادوش هاشمی، تبادار و اولیا، را مد نظر داشت وهر سه هم اظهار می کردند که تمایلی به استانداری در کهگیلویه و ‏بویراحمد نداریم و تاجگردون ناچار می شود با نمایندگان برای گزینه بومی همراه شود ، هر سه نماینده پیشنهاداتی دارند ولی ‏نمایندگان بر سر گزبنه های یکدیگر کمترین نزدیکی ندارند و این موضوع مورد توجه وزارت کشور قرار می گیرد.‏
وزارت کشور از طریق کمیته خود به بررسی موضوع استانداری کهگیلویه و بویراحمد اقدام کرده و دو نفر به نام خادمی و ‏افشانی را به نمایندگان معرفی می کند و از آنجا که هر دو این افراد اصلاح طلب و سابقه معاونت استانداری دارند وزارت کشور ‏سعی دارد نمایندگان روی این دو نفر متمرکز شوند.‏
در نهایت خادمی با پیشنهاد وزارت کشور وحمایت ویژه نمایندگان به عنوان نتیجه ی این مشورت دولت ومجلس نشینان ‏بیرون می آید و یاران اصلاح طلب دولت تدبیر وامید واعضای ستاد روحانی از این انتخاب که آنها اطلاعی نداشتند تعجب می ‏کنند و همچنان بر طرح چهار گزینه خود که سید باقر موسوی، دکتر علی مندنی پور، حاج بهرام تاجگردون و اسماعیلی بود، ‏اصرار می ورزند.‏

 

درهمان روزها علی محمد بزرگواری به عنوان یک نماینده ی اصولگرای مجلس ذوق زده از انتخاب هم طایفه ای خود به ‏سرعت این موضوع را رسانه ای کرده و نام خادمی را مطرح می کند.‏
در همین حین تاجگردون که با مخالفت یاران اصلاح طلبی خود در ستاد روحانی روبرو می شود در ادبیاتی تند آنان را متهم ‏به کت و شلوار دوزان برای استانداری می خواند،که دراین بین این موضع گیری شدید الحن تاجگردون کار را خراب می کند ‏واصلاح طلبان استان به شدت نگران می شوند تا جای ممکن که تاجگردون را یک اصولگرا می نامند.‏
در این زمان شخصیت های سیاسی مختلف بین تاجگردون واصلاح طلبان میانجگری می کنند اما دو طرف دست از موضع خود ‏برنداشتند.‏
در هفته ی آخر شهریو ۹۲وزارت کشور قرار بود موضوع استانداری کهگیلویه وبویراحمد را خاتمه و فرد مورد نظر را معرفی ‏نماید اما این زد وبند ها اجازه را از هئیت دولت گرفته بود.‏
تاجگردون برای همسو کردن افکار عمومی با تصمیم خود نیز مجبور شد از توانایی دو نماینده ی همراه خود یعنی ‏زارعی و بزرگواری کمک بگیرد ونهایتا خادمی به عنوان فرد مورد حمایت نمایندگان به عنوان استاندار در ‏ساعت۱۶روزیکشنبه۳۱شهریورماه۹۲ توسط هئیت دولت رسانه ای شد.‏
ناگفته نمایند که ۶نفر دیگرعلاوه بر اسامی فوق برای صندلی استانداری کت اتو کشیده می پوشیدند ازجمله؛جهانگیر حبیبی، ‏خداداد غریب‌پور، رمضان‌زاده، فتاح محمدی، غلامرضا پناه وسید باقر موسوی نیز بودند.‏
نمایندگان استان با این تصمیم خود،کلید دولت روحانی را دراستان کهگیلویه وبویراحمد به شخصی از شهرستان کهگیلویه به نام ‏سید موسی خادمی تحویل دادند تا مجدد آزمون خطایی باشد برای دومین فرد بومی استان چیزی که قبل تر سید مسعود ‏حسینی در دولت اصولگرایی بدان دست یافته بود.‏
در روزچهارشنبه ۳مهرماه عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، آیت اله شرف الدین ملک حسینی نماینده ولی فقیه ،نمایندگان ‏استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین استانی در سالن اجتماعات استانداری جمع شدند و از عملکرد حسین ‏صابری قدردانی و خادمی را به عنوان استاندار جدید معرفی کردند.‏
دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم معارفه دکتر موسی خادمی گفت : استاندار جدید کهگیلویه و بویراحمد باید با تدبیر، ‏خلاقیت و پیاده کردن اصول اعتدالی مورد نظر دولت تمام تهدیدها را به فرصت های مهم برای توسعه همه جانبه این استان ‏تبدیل کند‎.
رحمانی فضلی افزود:در انتخاب استانداران ، مشی اعتدال‌گرایی و تجارب مفید آنان مد نظر بوده است و همانگونه که استانداران را ‏بر این مبنا انتخاب کرده ایم ، معاونین استانداران و فرمانداران هم بر اساس همین اصل تایید می‌شوند‎ .‎
‏۱۱‏‎ ‎نکته بسیار مهم و قابل توجه به ازای خط ونشون استاندار محترم برای مدیران در کنار نمایندگان
‎- ‎‏۱فاصله ۲۴ خرداد و ۲۴ مرداد تا ۱۲ مهرماه ۹۲ ، فرصت زمانی خوبی بود که نمایندگان کهگیلویه وبویراحمد در اختیار ‏داشتند تا با بررسی دقیق و یک تعامل خوب و سازنده در مجمع خودبا مدیریت زارعی و با سایر جایگاه ها و افراد مهم استانی ‏همان نیروهای اصلاح طلبی که تاجگردون به حرف های آنان اعتنایی نکرد ، به گزینه ای شایسته و مناسب برای استانداری ‏کهگیلویه وبویراحمد چه بومی و چه غیر بومی برسند ، حال که این روزها تهدید های تریبونی وعزل ونصب هایی از طرف ‏استاندار روا شده است نمایندگان دریافتند که به خوبی از این فرصت استفاده نکردند اگر چه شاید در ظاهر وانمود می کنند ‏چنین نیست اما حاج زارعی و دکتر تاجگردون به خوبی در باطن به این مهم رسیده اند.‏
‎-‎‏۲دولت تدبیر و امید در تحلیلی صحیح و منطقی خود بارهای بار ، کیفیت و بهبود رابطه خود با مجلس شورای اسلامی را منوط ‏به تعامل و رابطه خوب استانداران با نمایندگان مجلس در استان ها قلمداد کرد که این موضوع از چند وجه می توانست منشاء ‏نتایج مطلوب و سازنده در امور کشوری و استانی باشد اما امروز خط ونشون کشیدن استاندار محترم برای مدیران استانی و ‏شهرستانی وشرکت بدون هماهنگی در برنامه ی افتتاحیه وکلنگ زنی نمایندگان می تواند تفکیک وظایفی باشد که ضربه ای بر ‏پیکره ی این تعامل باشد.‏
‏۳-‏‎ ‎در حالی که هماهنگی و انسجام کامل ۳نماینده مجلس شورای اسلامی استان در زمان انتخاب دکتر خادمی به عنوان استاندار ‏کهگیلویه وبویراحمد می توانست عاملی موثر در جهت توسعه و آبادانی استان در زمینه های گوناگون و حل مشکلات و معضلات ‏موجود در شهرها و بخش های مختلف آن باشد ولی عدم هماهنگی استاندار با نمایندگان بعد از سفر ریاست جمهوری به استان ‏در امور مختلف کاملا هویداست که البته شاید دکتر خادمی با توجه به برنامه کلان دولت در تغییر استانداران به این یقین رسیده ‏است که تا پایان دولت دکتر روحانی سکاندار استان خواهد ماند!‏
‏۴-‏‎ ‎با الگو گرفتن ازنحوه ی وزارت کشور برای انتخاب استانداران وهماهنگی با نمایندگان که خادمی نتیجه همین تعامل بود ، ‏جا داشت که استاندار همینگونه برای انتخاب فرماندران لحاظ کند و با توافق اجمالی امام جمعه و نماینده مجلس در هر ‏شهرستان برای انتخاب فرمانداران اقدام نماید اما درهمان ابتدابا نیم نگاهی به انتصابات صورت گرفته اولیه چنین نقشی برملا بود ‏که نهایتا به عزل ونصب فرمانداران ومعاونین و رایزنی نمایندگان ختم به خیر شد.‏
‏۵-‏‎ ‎عملکرد استاندار در فاصله گرفتن از شعارهای دولت تدبیر و امید ، یعنی شعار های فراجناحی و اعتدالی عمل کردن و ‏کارآمدی مدیران در انتصابات و لحاظ نکردن شرایط و شاخص هایی که برای انتخاب مدیران استانی مطرح بود ، در این روزها ‏باعث بروز شایدبرخی ناراحتی هایی بین نماینده ی بویراحمد ودنا و شخص استاندار میگردد که این اعتدالی فراجناحی ‏وعملگرایی عمل نکردن نماینده دولت در استان کاملا مشهود می شود .(بررسی انتصاب صورت گرفته روزهای اخیر به خصوص ‏مدیرکل کتابخانه های عمومی استان وتبعیت کردن استاندار به تصمیم علیرضا مختارپور و عدم تمکین به تصمیم حاج زارعی در ‏این مهم)‏
‏۶-تا جای ممکن نماینده ی وقت کهگیلویه که خود یک اصولگرا بود وشاید اگر گزینه ای بومی غیراز هم طایفه ای خود جهت ‏استانداری معرفی می شد مخالفت شدیدی می کرد اما باز این ملزم هماهنگی وتعامل استاندار با نمایندگان را می طلبد که حتی ‏در صورت اصولگرایی بودن به این انتخاب بنا بر دلایل فوق بدان احترام گذاشته و رای مثبت به وی دادند که باید استاندار متقابلا ‏جبران تعامل با نماینده ی حال حاضر کهگیلویه کند.‏
‏ ‏
‏۷-مخالف اصلاح طلبان استان واعضای ستاد دکتر روحانی در سال۹۲ با استاندار شدن دکتر خادمی و مقابله با دکتر تاجگردون ‏نیز دلیل دیگری است که استاندار باید با نمایندگان در تعامل باشد وبدین گونه مطالب نپردازد چرا که اگر نظر اصلاح طلبان بود ‏آلان سید باقر موسوی استاندار کهگیلویه وبویراحمد بود پس…‏
‏۸-هماهنگی و محوریت اولیه غلام رضا تاجگردون نماینده گچساران وباشت برای ایجاد هماهنگی و وحدت نظر در میان ‏‏۲نماینده دیگر استان و جلب توجه آنان برای موافقت با استانداری دکتر خادمی و همچنین بر قراری رابطه با نمایندگی ولی فقیه ‏در استان و برگزاری جلسه توافق بر سر گزینه خادمی در بین آن همه لیست واسامی و حال مدیران بدون از هماهنگی حق شرکت ‏در مراسمات نمایندگان ندارند جای سوال است؟
‎-‎‏۹اینکه توافق نمایندگان با دکتر خادمی برای تصدّی استانداری با پیش شرط یا قیدی خاص همراه بوده و یا اینکه بدون هیچ ‏گونه پیش شرط و قولی خاص بوده از جمله مواردی است که تا کنون کسی از آن حرفی به میان نیاورده است تا بر اساس آن ‏بتوان به تحلیلی روشن تر از مواجهه به سوالات جدیدی چرداخت اما همین که بعد از سفر دولت راه استاندار از راه نمایندگان جدا ‏می شود قابل تامل است.‏‎ ‎
‎-‎‏۱۰قرار گرفتن کسانی که تا دیروز با آمدن خادمی مخالف بودند ولی امروز دایه مهربان تر از مادر شدند هم خالی از لطف نیست ‏‏. چه اینکه تجربه و عبرت آموزی از تاریخ ثابت کرده است که در مواقع بروز برخی اختلافات و چالش ها و بحران های سیاسی و ‏اجتماعی نقش کسانی که راهنمایی ناصواب می کنند ، مشورت های نادرست می دهند و هزینه های سنگینی را بر طرفین یک ‏ماجرا تحمیل می کنند نقش کم و قابل اغماضی نیست که لازم است تا همگان و بخصوص بزرگان ، اولا با نگاهی دقیق و ‏تیزبینانه نزدیکان و مشاورین خود را برگزینند و ثانیا در عواقب و نتایج احتمالی پیشنهادات و نظرات آنان تامل و دقت بیشتری ‏نمایند نه اینکه آنان تشخیص دادند فلان مدیر برود وفلان شخص از اقوام خود را جایگزین وی معرفی کنند.‏

 

‏۱۱-عقب افتادگی بخش عظیمی از استان کهگیلویه وبویراحمد ؛ رکوردار بیکاری ، محرومیت اجتماعی بیشتر مردم بخصوص ‏اقشار ضعیف و کم درآمد ؛ ایجاد یاس و نا امیدی در میان جوانان وخودکشی های اخیر ؛ ایجاد بدعتی نامطلوب طایفه گرایی ،از ‏دست رفت سریع زمان و فرصت های بی نظیر پیشرفت،عمیق و ریشه دار شدن اختلاف نظرها برسر مدیران ، سخت کردن شرایط ‏کار برای جوانان، مواردی است که ممکن است از چالش و مواجهه عدم تعادل بین نمایندگان و استاندار محترم حاصل شود که در ‏نهایت دود همه ی آنها به چشم یکایک مردم همیشه محروم و زحمتکش این استان از زن و مرد ، پیر و جوان ، با سواد و بی سواد ‏و روستایی و شهری می رود‎ .‎
حال با این تفاسیر حق با کدامیک است؟استاندار،نمایندگان،مدیران؟
در این میان مردم استان همیشه محروم جواب هر سه می باشد که برای رشد ، توسعه و آبادانی خود نیاز به مهربانی هر سه مادر ‏دارند‎ .‎
به امید روزی که همه در راه حل همه ی مشکلات مردم و آبادانی استان همیشه محروم کهگیلویه وبویراحمد بر یکدیگر خرده و ‏از یکدیگر سبقت بگیرندنه فقط در خط ونشون های اداری و عزل های بی مورد فرزندان این استان به هم بتازیم.‏
حامداسدی
‏۲۹شهریورماه۹۵‏

منبع: ندای لر

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه